logo Norsk Oprasangerforbund

Styret ønsker velkommen til medlemsmøte: Samtidsopera og operasangere

Tid: Torsdag 19. januar klokka 18-21
Sted: Musikk og Scenehuset (Christiania Torv 1, 0157 Oslo) i det som før het Teatermuseet i 2. etg rett over Gamle Rådhus Restaurant.

AGENDA:
18:00-18:15 Akademisk kvarter - velkomsthilsen
18:15-18:30 Bodil Maroni Jensen
18:30-18:45 Synne Skouen
18:45-19:00 Gisle Kverndokk
19:00-19:30 Pause med forfriskninger fra baren 19:30-20:45 Spørsmål til innledere og dialog om samtidsopera og estetikk
20:45-21:00 Leder Mette Pedersen forteller om planene fremover i NOSF

Bodil Maroni Jensen

Bodil Maroni Jensen er frilansjournalist med klassisk musikk og samtidsmusikk som arbeidsfelt. Hun har arbeidet i musikkredaksjonen i NRK radio i en årrekke, der hun bl.a. var programleder for Musikk i brennpunktet.

I mange år har hun vært opptatt av å undersøke hvilke satsninger de store operahusene internasjonalt gjør når det gjelder nyskrevne operaer, en interesse hun i særlig grad har forfulgt det siste halvannet året som frilanser. Hun er utdannet filolog, med musikk hovedfag.

Synne Skouen

Synne Skouen utdannet seg som komponist ved musikkhøgskolene i Wien og Oslo, og har også arbeidet som musikkskribent og redaktør. På nittitallet var hun musikksjef i NRK P2, og ble også kultursjef der, før hun gikk tilbake til komponeringen.

Som komponist er hun kanskje best kjent for musikken til balletten ”Volven” av Kjersti Alveberg, sist framført i forbindelse med årtusenskiftet, i Operaen. De senere år har hun komponert musikk for Det Norske Kammerorkester, Telemarkskonsertar, ensemblet AKKU og blant annet vært framført ved Griegfestivalen, Festspillene i Bergen, Ultima, Stemmerettsjubiléet i Kilden i Kristiansand og i Operaen. Hun har også vært presentert med egne konserter i Wien og Sofia. I 2011 kom Cd´en Call-Notes, som ble nominert til Spellemannspris i kategorien komponist.

Nylig ble kabareten ”Oslotonen” , til tekst av Torgeir Rebolledo Pedersen urframført under Oslo Kammermusikkfestival. Skouen skrev også en av aktene til valgkampoperaen ”Siv” for noen år siden.

Hun har samarbeidet med en rekke sangere om ulike verk, ett av dem er ”Froskeprinsen”, fabelmusikk for fjernsyn, en liten minuttopera som er tilgjengelig på hjemmesiden www.synneskouen.no.

For tiden arbeider hun med en kammeropera for Operaen i Bjørvika, med première 8. september 2017. Hun leder også Komponistforeningens musikkfaglige utvalg, og er spaltist i Aftenposten.
Lenke: www.synneskouen.no

Gisle Kverndokk

Gisle Kverndokk har studert komposisjon ved Norges musikkhøgskole og The Juilliard School i New York. Hans verkliste omfatter en lang rekke orkesterverk, kammermusikk, opera, musikaler, kirkemusikk og musikk for teater, dans og film.

Han vant 1. pris i ROSTRUM, Paris, for fiolinkonserten ”Initiation” i 1993. Barneoperaen “Georgs Magiske Medisin” vant Årets verk i Norsk Komponistforening i 1995. Sammen Ivar Tindberg har han skrevet operaen “Den fjerde nattevakt” for Den Norske Opera (Edvardprisen 2006). Sommeren 2012 hadde den stor suksess ved Savonlinna Opera Festival i Finland. Med Tindberg har han også skrevet radiooperaen “Bokken Lasson – sensibel suksess” som vant 1. pris - Prix Italia 2000.

Hans samarbeid med Øystein Wiik har resultert i en rekke musikaler og operaer satt opp på scener i Norge, Tyskland, Østerrike, Sveits og USA: De siste årene; musikalen “Martin L.” ved Theater Erfurt (nominert til Nordisk Råds Musikkpris 2008), operaen “Jorden rundt på 80 dager” (Den Norske Opera & Ballett 2010), “Max & Moritz” (New York Opera Society, 2010) og ”Frendelaus” (Theater am Gärtnerplatz, München, 2012). Barneoperaen «Supersize Girl» ble urframført i Washington DC, desember 2013, og ”Max & Moritz” hadde tysk premiere i februar 2014 ved Oper an der Leine i Hannover. Musikalversjonen av ”Jorden rundt på 80 dager” hadde premiere på Landestheater Linz, Østerrike, 1. oktober 2016.

Sammen med Aksel-Otto Bull har han skrevet en rekke musikkteaterverk; operaen ”Påske” ble uroppført av Opera Sør, Kristiansand, i 2014, med påfølgende turné til flere norske byer. Musikalen ”Ruth Maier” ble vist ved New York Theatre Barn’s New Works Series høsten 2015. Deres nyeste opera ”Upon this Handful of Earth” vil ha urpremiere i St. Ignatius Loyola kirken i New York, vinteren 2017.

Kverndokk har samarbeidet med alle de store orkestrene i Norge, og i 2000 var han årets komponist ved Trondheim Symfoniorkester. Hans seneste store orkesterverk er ”Symfoniske danser”, skrevet for Stavanger symfoniorkester i anledning Grunnlovsjubiléet, 2014. Kverndokk har også de siste årene skrevet mye kammermusikk, som ”Three Pictures” (2012) for Tine Thing Helseth, strykekvartetten ”La Nouvelle Athéne” (2014) for Den danske strykekvartett, ”Offertorium” for Trio ClariNord (2015), og ”Kjemi” (2016) til feiringen av 100-års dagen for Munchs malerier i Universitetes Aula i Oslo.

Våren 2015 ble hans cd ”Fuge der Zeit” lansert på plateselskapet Aurora, med vokalensemblet Nordic Voices, til meget gode kritikker og Spellemannspris-nominasjon.
Lenke: www.kverndokk.com

Tilbake til index