logo Norsk Oprasangerforbund

Tid: 9 juni kl.18

Dagsorden:
1. Godkjenning av innkallelse
2. Valg av personer som skal signere protokollen.
3. Årsberetning og gjennomgang av regnskap 2020, NOSF.
4. Årsberetning og gjennomgang av regnskap 2020, Hjelpekassen.
5. Valg av styremedlemmer i NOSF og Hjelpekassen ihh. til vedtekter
6. Valg av Valgkomité for neste år

Vel møtt!
Med vennlig hilsen,
Styret i Norsk Operasangerforbund.
Last ned pdf

Morgentrening med Maria Berglund fra Stemmespesialisten 26 mai, 2 juni og 16 juni 2021 kl 12 på zoom!

Vi i NOSF arrangerer for første gang morgensamling på zoom med Maria Berglund i Stemmespesialisten, og temaet for det første timelange treffet er: Egenmassasje av hals, tunge og kjeve - lær egenbehandling av de viktigste "usual suspects" når stemmen ikke virker helt på plass. Temaene for de to neste blir utarbeidet etter ønsker fra deltakerne.
Det er bindende påmelding på kr 50,- og denne morgenboozten er KUN FOR MEDLEMMER AV NOSF. Påmelding skjer ved å sende en mail til leder@norskoperasangerforbund.no og betale kr 50,- enten til 9001 06 44878 Eller vipps til 128472 NB! Merk betalingen med navn!! Ønsker du å være medlem så er det bare å gå inn på vår hjemmeside www.norskoperasangerforbund.no for å melde seg inn =) Under selve timen vil du ikke trenge å ha på kamera, så lenge du kan se Maria. Du kan stille spørsmål i chat-funksjonen gjennom hele workshopen, og eventuelt slå på kamera når vi kommer til spørsmål/svar på tampen hvis det trenges. Når vi har registeret din innbetaling sender vi zoomlinken til din mail.
Om workshop nummer 1:
"Denne første workshopen vil gi deg en oppfriskning i kunnskapen om de ulike muskel-lagene på utsiden av strupen og halsen, samt nyttige tøyninger og selvmassasjegrep du kan benytte når som helst. Maria går gjennom teori og praksis i et rolig tempo med forklaringer og tilpasninger som gjør det mulig å følge for alle, enten du er myk og smidig eller opplever at enkelte deler har strammet seg opp i løpet av koronaåret. Det blir mindre fokus på innsiden av instrumentet, men desto mer kunnskap om hvordan smidghet i de ytre lagene bidrar til frihet inne i strupen. Workshopen vil vare en time, pluss ha rom for spørsmål fra deltagerne på tampen."
Om Maria Berglund:
"Maria Berglund jobber som sang- og Timanilærer, stemmemassør og prestasjonscoach for sangere og skuespillere. Hun har en unik kompetanse i norsk sammenheng, med klassisk sang faglærerutdanning fra UiA og utøvende mastergrad i klassisk sang fra NMH i front. I tillegg har hun sertifiseringer innen Timani, Estill Voice Training, ReVoice Röstmassage, Anne Rosing-metoden for stemmerehabilitering, og flere mentale prestasjonsteknikker, for å nevne noe.
Lidenskapen og nysgjerrigheten rundt stemme, kropp og psyke og hvordan disse henger sammen, er drivkraften bak firmaet Stemmespesialisten. Maria og bedriften hennes har raskt fått ord på seg for å være et av få steder i Skandianvia man kan få helhetlig og konkret hjelp med stemmeproblemer og deres ulike årsaker. Hun har også en lang kundeliste med artister på høyeste nasjonale og internasjonale nivå, fra alle grener av musikk-og teaterliv. Målet er å kunne gi enhver sanger eller skuespiller, amatør eller proff, uhindret tilgang til sitt fulle kunstneriske potensiale." www.stemmespesialisten.no

Hvordan håndtere press i en presset tid

Webinar med Nils Harald Sødal, 22 okt. 2020

Pressemelding fra Norsk Operasangerforbund(NOSF)

Styret i NOSF er skuffet over regjeringens manglende tiltak når det kommer til økonomiske støttetiltak for freelancere innenfor kultursektoren, som opplever betydelige inntektsbortfall i forbindelse med Korona-viruset. Vi er klar over at kultursektoren også skal bidra i denne svært alvorlige situasjonen, men uten å komme med noen målrettede hjelpetiltak overfor kunstnere og musikere hjelper det lite at statsministeren refererer til at det blir konserter etter at krisen er over. Styret i NOSF stiller seg bak CREOs brev til Kulturdepartementet, og vi etterlyser øremerkede midler og strakstiltak for å sikre at kulturnæringen overlever denne krisen. Dette forventer vi blir inkludert i regjeringens neste hjelpepakke.

På vegne av styret i NOSF, Mette Bjærang Pedersen, leder.

Velkommen til et spennende seminar om Stemmer i forandring!

Sted: DNO&Bs formidlingssenter Tid: 18. APRIL KL. 10 – 16.

Seminaret, arrangert av NSPF (Norsk Stemmepedagogisk forum) og NOSF (Norsk Operasanger Forbund), vender seg til sangere, sangpedagoger, logopeder og andre som er interesserte i den menneskelige stemmen.

Temaer vi ønsker å diskutere er:
• Stemmehelse og stemmetap hos sangere og skuespillere i yngre og eldre faser i karrieren.
• Sangpedagogiske funderinger rundt stemmer som utvikler seg fra et stemmefag til et annet
• Endringer i stemmeresonans underveis i karrieren med henblikk på vibrato, resonans muskulatur etc.

Foredragsholdere:
• Johan Sundberg, professor emeritus ved KTH, Stockholm «Stemmeklang, Stemmeband, Ansatsrør og nese.
• Susanne Eken, dosent emeritus Kgl. danske musikkonservatoriet, København "Sangpedagogiske betraktninger rundt stemmer som utvikler seg fra et stemmefag til et annet"
• Ulrika Nygren, logoped Karolinska instituttet, Stockholm” Hvordan påvirkes stemmen ved hormonelle forandringer i kroppen”

I panelet: Kåre Bjørkøy, Guri Egge, Terje Stensvold, Tuva Semmingsen, Trond Halstein Moe, Ruth Wilhelmine Meyer, Hege Høisæter

Pris: 300 kr. Påmelding: Bindende påmelding. Sett inn 300 kr på 9001.06.44878 - husk å skrive navn! Eller vipps til: #128472 - Norsk Operasangerforbund. Husk å skrive navn. Arrangementet er støttet av Norsk Kulturfond og FFUK